Od września 2022r. do końca maja 2023r. w naszej szkole działał Szkolny Klub Ortograffiti realizowany jako innowacja pedagogiczna w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 5 i 6.
Zajęcia w Klubie Ortograffiti opierały się na twórczych, aktywizujących oraz innowacyjnych działaniach, mających na celu rozwijanie umiejętności ortograficznych uczniów oraz znajomości zasad ortografii. Podczas zajęć tworzyliśmy lapbooki ortograficzne, smakowite frytki ortograficzne, bransoletki trudnych wyrazów, kwiatki ortograficzne oraz graliśmy w kreatywne gry multimedialne oraz zabawy, które sami tworzyliśmy, m.in.: w łapki ortograficzne, dyktanda z lizakami , łamigłówki i krzyżówki ortograficzne.
Opiekunem klubu była pani Iwona Olejarczyk.
Innowacja „500 kroków na 500 – lecie Grodziska Mazowieckiego”, prowadzona przez p. Marlenę Forysiak i p. Iwonę Olejarczyk, była realizowana w roku szkolnym 2021/2022 oraz jesienią roku szkolnego 2022/2023 wśród uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Grodzisku Mazowieckim. Inspiracją do opracowania innowacji była chęć aktywizowania uczniów do rozwijania ich ciekawości poznawczej oraz poszerzanie ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Pomysł innowacji wykraczał poza treści programowe, a związany był z lokalnym wydarzeniem historycznym, tj. 500 – leciem powstania Grodziska Mazowieckiego.
Odchodząc od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy uczniowie zostali zaproszeni do samodzielnego poszukiwania wiedzy wykorzystując zarówno relacje rodzinne jak i społeczne o szerszym zasięgu, technologię informacyjną oraz własne doświadczenie. Opracowane materiały zostały zaprezentowane przez uczniów w wybrany przez nich sposób podczas zajęć terenowych, gdzie posługując się zarówno planem miasta, jak i kompasem zdobywały kolejne ważne umiejętności.
W słoneczne, zarówno wiosenne, jak i później jesienne dni starsze klasy naszej szkoły w ramach obchodów 500 – lecia miasta zwiedzały Grodzisk Mazowiecki. Wyznaczonymi szlakami grodziskimi uczniowie z planem miasta w jednej ręce, a kompasem w drugiej, poznawali zarówno historię miasta jak i jego zabytki ucząc się jednocześnie czytania mapy oraz posługiwania kompasem. Uczniowie na zwiedzanie miasta przygotowywali się w grupach, aby na żywo zaprezentować podczas spaceru wybrane miejsca.
„Laboratoria Przyszłości” to program MEiN, w którym uczestniczy nasza placówka. Celem tej inicjatywy jest rozwijanie u uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). W ramach programu nasza szkoła otrzymała nowy sprzęt, dzięki któremu uczniowie mogą rozwijać praktyczne umiejętności i poszerzać swoją wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii.
Lekcja informatyki w klasie 8a z wykorzystaniem okularów ClassVR.
Brązowa figurka pobrana z internetu i przygotowana do wydruku 3d przez Mariana Sz. z klasy 6c.
Model 3d pobrany z Internetu, przygotowany do wydruku oraz wydrukowany na drukarce 3d Zortrax M200 Plus przez Wiktora K. z klasy 6c.
W dniu Międzynarodowego Dnia Lego, 27 stycznia, uczniowie klasy 1a podczas zajęć kółka rozwijającego logiczne myślenie poznawali Photony, które otrzymaliśmy w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zadaniem dzieci było zaprogramować roboty tak, aby omijając przeszkody odwiedziły wszystkie miejsca, w których zostały ułożone obrazki klocków Lego. Robot miał także zmienić kolor, a na końcu trasy wydać okrzyk radości. Uczniowie poradzili sobie świetnie – rosną przyszli programiści.
Uczniowie klasy 1a za pomocą długopisów 3d wykonali piękne serduszka. Ozdobili nimi upominki przygotowane z okazji Dnia Babci.
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wiele pomocy dydaktycznych, dzięki którym nasi uczniowie mogą się uczyć i zdobywać umiejętności poprzez eksperymentowanie. Lekcje są bardziej atrakcyjne, angażujące uczniów oraz sprzyjające odkrywaniu talentów i rozwijaniu zainteresowań. Pomoce te wykorzystujemy nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale także dodatkowych. Ogromną popularnością cieszą się długopisy 3D, które poprzez zabawę uczą precyzji, koncentracji, pobudzają kreatywność i wyobraźnię przestrzenną. Zaczęła się zima, spadł śnieg, a uczniowie trzeciej klasy podczas zajęć dodatkowych w ramach programu Laboratoria Przyszłości tworzyli śnieżynki, używając do tego długopisów 3D. Zadanie nie było proste, bo delikatne płatki śniegu wymagają dużo cierpliwości i precyzji. Uczniowie po raz pierwszy korzystali z długopisów 3D, ale okazało się, że nie jest to takie trudne. Powstały piękne śnieżynki , a to dopiero początek naszych zimowych dekoracji.
Projekt edukacyjny ,,Maria Konopnicka dzieciom -dzieci dla Marii Konopnickiej” jest realizowany jest w bieżącym roku szkolnym 2022/2023 w naszej świetlicy. Opiekę nad projektem sprawują p. Beata Bender oraz p. Ewa Brzezińska. Założeniem projektu jest przybliżenie uczniom osoby Marii Konopnickiej i jej twórczości dla najmłodszych. Chętni uczniowie uczestniczyli w warsztatach pięknego czytania oraz wykonywali prace plastyczne przedstawiające scenki z bajek. Zwieńczeniem projektu jest wystawa prac uczniów w Bibliotece Dziecięcej w grodziskiej Mediatece.
Innowacja prowadzona przez panią Joannę Osiadacz realizowana jest głównie na zajęciach kółka rozwijającego logiczne myślenie, ale także podczas zajęć komputerowych i na wybranych lekcjach edukacji wczesnoszkolnej w klasie 2c. Dzięki tej innowacji uczniowie kształcą logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, uczą się współpracy w grupie oraz zwiększą poczucie własnej wartości. Dzieci uczą się kodowania i programowania między innymi podczas zabaw na macie, rozwiązywania zadań typu „Sudoku”, grają w „ Szachy japońskie”. Uczniowie programują roboty Ozoboty za pomocą sekwencji kolorów, poznają także podstawy programowania za pomocą języka Scratch Junior.
Projekt edukacyjny ,, Przez Polskę na ludowo” realizowany jest roku szkolnym 2020/ 2021 w klasie 1a i 1c pod kierunkiem p. Katarzyny Roszkowskiej- Czarneckiej i p. Irminy Dziekańskiej. Porusza on tematykę folkloru naszego pięknego kraju. Uczniowie co miesiąc poznają inny region. Celem projektu jest przybliżenie uczniom informacji o regionach Polski ,strojach ludowych , zwyczajach, tradycji danego regionu, sztuki regionalnej, kuchni, czy gwary.
Każdy uczeń prowadzi swój album do którego wkleja kolejne karty przedstawiające stroje ludowe i zdjęcia potraw z danego regionu.W sali lekcyjnej znajduje się duża mapa geograficzna Polski na której zaznaczamy region, który aktualnie poznajemy.
Projekt edukacyjny „Podążam śladami Józefa Chełmońskiego” realizowany jest w świetlicy szkolnej w bieżącym roku szkolnym. Opiekę nad projektem sprawują p. Ewa Brzezińska oraz p. Aleksandra Lipka.
Celem projektu jest przybliżenie uczniom sylwetki i twórczości malarza Józefa Chełmońskiego. Chętni uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych oraz wykonywali prace plastyczne inspirowane dziełami artysty. Prace zaprezentowane będą w przestrzeni publicznej naszego miasta oraz na stronie internetowej naszej szkoły.
Gratulujemy pięknych dzieł uczestnikom projektu oraz ciekawego pomysłu organizatorkom.
W projekcie edukacyjnym „ Meet my class” , prowadzonym przez p. Agnieszkę Jasińską- Ciszewską uczestniczą uczniowie klas 4-8. Celem projektu jest umożliwienie uczniom nawiązania kontaktu z rówieśnikami z innych państw, poznania innych kultur oraz stworzenie naturalnego środowiska do porozumiewania się w języku angielskim.
Podczas trwania projektu uczniowie spotykają się cyklicznie ze swoimi rówieśnikami z innych państw, aby rozmawiać, dzielić się informacjami o swoich krajach czy pracować nad wspólnym tematem. Poznają się poprzez prezentowanie informacji o sobie, swojej ojczyźnie, szkołach, w których się uczą . Uczestnicy projektu opowiadają o swoich zainteresowaniach, zajęciach dodatkowych, aby dostrzec podobieństwa i różnice oraz zrozumieć, ile wspólnego mają ze sobą dzieci z różnych krajów.
Projekt ma nie tylko charakter edukacyjny, ale i wychowawczy- uczy otwartości na inne kultury oraz tolerancji.
W roku szkolnym 2020/2021 klasy 1-3 przystąpiły do drugiej edycji projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas młodszych pt.: „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
Celem projektu jest rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, integracja zespołu klasowego, wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.
Postacią przewodnią drugiej edycji projektu jest mała chmurka Tosia, która ukazuje dzieciom nurtujące ją problemy, związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęca uczniów do rozwiązania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej.
Projekt czytelniczy zachęca również do działań w środowisku przyrodniczym. Uczniowie klasy 3d wokół dębu, po lekturze książki „Drzewo życzeń”.
W drugim semestrze roku szkolnego 2020/2021 klasa 3c pod kierunkiem p. Renaty Nowakowskiej rozpoczęła przygodę z ekonomią, przystępując do programu „Finanse mają się zgadzać czyli ekonomia i finanse dla dzieci i młodzieży”. Program ten powstał we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim. Jego celem jest wprowadzenie dzieci do trudnego świata finansów oraz wyjaśnienie, na czym ten świat właściwie polega. Uczniowie, po obejrzeniu krótkich filmów, mają możliwość dyskusji, podzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z daną tematyką. Dzięki filmom dzieci dowiadują się na co zwracać uwagę wydając własne pieniądze, po co płacimy podatki, jak kupować z głową oraz dlaczego warto oszczędzać.
Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” prowadzony jest w grupie 0b, pod kierunkiem p. Marioli Młynarskiej. Głównym celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród młodszych dzieci, poprzez realizację następujących modułów:
Pani Ewa Brzezińska jest pomysłodawczynią projektu ,,Pocztówkowa świetlica. Podróże po Polsce z patronem szkoły” skierowanego do uczniów z klas I-III. Celem projektu jest ukazanie wagi tradycyjnej korespondencji, przybliżenie osoby patrona szkoły oraz nawiązanie kontaktu za pomocą ,,wymiany pocztówkowej”’ z innymi szkołami w każdym województwie naszego kraju, których patronem jest Henryk Sienkiewicz.
W roku szkolnym 2020/21 została rozpoczęta innowacja pedagogiczna, w której biorą udział klasy 1-3 i 4-7. Opieką i prowadzeniem tej innowacji zajmują się nauczyciele wychowania fizycznego Anna Pilipiuk, Anna Gutkowska i Artur Karczewski oraz chętni uczniowie z klas ósmych.
Celem tej innowacji jest nauka udzielania pierwszej pomocy, znajomość zasad bezpieczeństwa i wiedza na temat reagowania w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu. Jest to nieodzowny element edukacji od najmłodszych lat. Na zajęciach wyposażymy uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, rozwiniemy u nich gotowość do niesienia pomocy innym oraz potrzebę dbania o własne bezpieczeństwo.
Innowacja rozpoczęta w roku szkolnym 2020/2021 będzie kontynuowana cały rok szkolny 2021/2022. Zajęcia odbywać się będą kilka razy w miesiącu.