Sztuka jest ważnym elementem naszego życia, wyrazem naszych uczuć. To
dzięki niej zmienia się nasz sposób patrzenia na otaczający świat. Uczniowie
naszej szkoły, a także Szkoły Podstawowej nr 5 w Grodzisku Mazowieckim,
którzy przystąpili do projektu nie pozostają obojętni na urok sztuki, dlatego tak
chętnie wzięli do udział w projekcie edukacyjno- plastycznym „Żywe obrazy”.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji kulturalnych
dzieci oraz zwiększenie roli kultury w procesie edukacji. Zadanie uczniów
polegało na wyszukaniu obrazów przedstawiających portrety oraz opracowanie
informacji na jego temat, a także na temat autora. Następnie należało jak
najwierniej odzwierciedlić postać przedstawioną na portrecie. Wymagało to
przygotowania rekwizytów i niezbędnych charakteryzacji. Ważnym elementem
były pozy, które przybrali bohaterowie portretów.
Efekty dzieł uczniów można zobaczyć w Mediatece w bibliotece
publicznej lub na stronie szkoły.
Dziękuję wszystkim za zaangażowanie i pomysłowość, a szczególnie rodzicom
za nieocenioną (jak zawsze) pomoc.
Zapraszamy do zapoznania się z dziełami utalentowanych uczniów.
Realizacja projektu czytelniczego w klasach 1-3 pod tytułem: „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” dobiegła końca. Jej efektem są prace dzieci wystawione w holu szkoły w budynku Małej Jedynki. Wystawę można oglądać w dniach 3-14.06.2024. Zapraszamy
W naszej szkole w klasach 1-3 jest realizowany projekt edukacyjny „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą”. Projekt będzie trwał od października 2023 do końca maja 2024.
Celem projektu jest zapoznanie uczniów z legendami i baśniami związanymi z różnymi regionami Polski. Projekt został zainaugurowany pod koniec października w klasie 1a legendą „Bazyliszek”.
1b uczestniczy w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – głośne czytanie krakowskiej legendy „Przerwany hejnał” i malowanie ilustracji do wysłuchanej legendy.
Udział klasy 2b w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – poznanie „Legendy o Warsie i Sawie” oraz rysowanie ilustracji do legendy
Udział klasy 2c w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – poznanie legendy: „Lwy z Gdańskiego Ratusza” oraz rysowanie ilustracji do legendy.
Udział klasy 3a w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – przypomnienie i głośne czytanie: „Legendy o obwołaniu Grodziska miastem” oraz rysowanie ilustracji do legendy.
Udział klasy 3B w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – głośne czytanie: „Legendy o czarodziejskim młynku z Wieliczki” oraz rysowanie ilustracji do legendy.
Udział klasy 3C w projekcie „Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą” – głośne czytanie: „Legendy o Sielawowym Królu” oraz rysowanie ilustracji do legendy.
Uczniowie klas 1-3 przystąpili do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym ,,Klasa w Terenie”. Głównym celem projektu jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu, która prawdopodobnie jest najbardziej uszczęśliwiającą formę edukacji, angażującą różne zmysły. Projekt w naszej placówce realizowany będzie w roku szkolnym 2023/2024.
Październikowe zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Em@tyczna klasa – 6a wykonała drzewo dobrych myśli
Adresatami innowacji są uczniowie KLAS 5a, 5c, 6d. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą
jako element obowiązkowych lekcji języka polskiego od września 2023 do końca maja 2024.
Niniejsza innowacja ma na celu uczenie technik pamięciowych oraz rozwijanie kreatywności
uczniów. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznania technik wspomagających
efektywną naukę oraz rozwój kompetencji przyszłości: kreatywności, innowacyjności i
przedsiębiorczości.
Dzięki niej uczniowie rozwiną kreatywne myślenie, nauczą się technik wzmacniających
pamięć i koncentrację, zdobędą pozytywne skojarzenie z procesem uczenia się. Efektem
będzie wzrost motywacji do nauki, zredukowanie poziomu stresu przed klasówkami oraz
zwiększenie poczucia ich własnej wartości.
W tym roku szkolnym na lekcjach języka polskiego, historii i plastyki klasy 4, 5 i 6 będą realizować
zadania w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Polak ma essę”.
Czas trwania projektu: od 2 października 2023r. r. do 31 maja 2024r.
Głównym założeniem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Polak ma essę!” jest utrwalenie
zdobytej wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności poprzez zabawę i integrację uczniów,
tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy, pomoc w
rozwijaniu naturalnej kreatywności dzieci a także nauki poprzez zabawę, dodatkowo doskonalenie
umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym naturalnego wyrażania odczuć.
Cele szczegółowe projektu
✓ utrwalanie nabytej wiedzy z języka polskiego oraz historii poprzez zabawę,
✓ wspomaganie rozwoju dzieci,
✓ odkrywanie dziecięcych talentów,
✓ integracja zespołu klasowego,
✓ rozwijanie wiary we własne możliwości,
✓ rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji
problemowych,
✓ wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela oraz ucznia,
✓ integracja środowiska pedagogicznego realizującego Projekt,
✓ promocja placówek biorących udział w projekcie w środowisku lokalnym oraz na terenie całej
Polski.
Każda klasa ma jeszcze do wykonania minimum 7 zadań wybranych spośród zaproponowanych
przez autorki. Oto niektóre z nich:
„Angielska herbatka anagramowa”, „Modne lektury szkolne”, Kaligrafia co na polski trafia” , „Neosie
szkolne”, Zakodowane części mowy”, „Wiersze z odzysku/ black poem”, „Wyturlaczki poetyckie” ,
„Poczta walentynkowa Piastów”, „Instarycerz”.
Prawda, że brzmią intrygująco? Na pewno będziemy się dobrze bawić!
Szóstoklasiści wykazali się kreatywną realizacją projektu, zaproponowanego przez nauczyciela języka polskiego.
Na zajęciach omawiane były legendy okolicznych miejscowości, przy okazji realizacji ogólnopolskiego projektu Polak ma essę i zadania pt.: „Legendy na propsie – znane legendy w nowym wydaniu„.
Od września 2022r. do końca maja 2023r. w naszej szkole działał Szkolny Klub Ortograffiti realizowany jako innowacja pedagogiczna w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 5 i 6.
Zajęcia w Klubie Ortograffiti opierały się na twórczych, aktywizujących oraz innowacyjnych działaniach, mających na celu rozwijanie umiejętności ortograficznych uczniów oraz znajomości zasad ortografii. Podczas zajęć tworzyliśmy lapbooki ortograficzne, smakowite frytki ortograficzne, bransoletki trudnych wyrazów, kwiatki ortograficzne oraz graliśmy w kreatywne gry multimedialne oraz zabawy, które sami tworzyliśmy, m.in.: w łapki ortograficzne, dyktanda z lizakami , łamigłówki i krzyżówki ortograficzne.
Opiekunem klubu była pani Iwona Olejarczyk.
Innowacja „500 kroków na 500 – lecie Grodziska Mazowieckiego”, prowadzona przez p. Marlenę Forysiak i p. Iwonę Olejarczyk, była realizowana w roku szkolnym 2021/2022 oraz jesienią roku szkolnego 2022/2023 wśród uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Grodzisku Mazowieckim. Inspiracją do opracowania innowacji była chęć aktywizowania uczniów do rozwijania ich ciekawości poznawczej oraz poszerzanie ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Pomysł innowacji wykraczał poza treści programowe, a związany był z lokalnym wydarzeniem historycznym, tj. 500 – leciem powstania Grodziska Mazowieckiego.
Odchodząc od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy uczniowie zostali zaproszeni do samodzielnego poszukiwania wiedzy wykorzystując zarówno relacje rodzinne jak i społeczne o szerszym zasięgu, technologię informacyjną oraz własne doświadczenie. Opracowane materiały zostały zaprezentowane przez uczniów w wybrany przez nich sposób podczas zajęć terenowych, gdzie posługując się zarówno planem miasta, jak i kompasem zdobywały kolejne ważne umiejętności.
W słoneczne, zarówno wiosenne, jak i później jesienne dni starsze klasy naszej szkoły w ramach obchodów 500 – lecia miasta zwiedzały Grodzisk Mazowiecki. Wyznaczonymi szlakami grodziskimi uczniowie z planem miasta w jednej ręce, a kompasem w drugiej, poznawali zarówno historię miasta jak i jego zabytki ucząc się jednocześnie czytania mapy oraz posługiwania kompasem. Uczniowie na zwiedzanie miasta przygotowywali się w grupach, aby na żywo zaprezentować podczas spaceru wybrane miejsca.
Projekt edukacyjny ,,Maria Konopnicka dzieciom -dzieci dla Marii Konopnickiej” jest realizowany jest w bieżącym roku szkolnym 2022/2023 w naszej świetlicy. Opiekę nad projektem sprawują p. Beata Bender oraz p. Ewa Brzezińska. Założeniem projektu jest przybliżenie uczniom osoby Marii Konopnickiej i jej twórczości dla najmłodszych. Chętni uczniowie uczestniczyli w warsztatach pięknego czytania oraz wykonywali prace plastyczne przedstawiające scenki z bajek. Zwieńczeniem projektu jest wystawa prac uczniów w Bibliotece Dziecięcej w grodziskiej Mediatece.
Innowacja prowadzona przez panią Joannę Osiadacz realizowana jest głównie na zajęciach kółka rozwijającego logiczne myślenie, ale także podczas zajęć komputerowych i na wybranych lekcjach edukacji wczesnoszkolnej w klasie 2c. Dzięki tej innowacji uczniowie kształcą logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, uczą się współpracy w grupie oraz zwiększą poczucie własnej wartości. Dzieci uczą się kodowania i programowania między innymi podczas zabaw na macie, rozwiązywania zadań typu „Sudoku”, grają w „ Szachy japońskie”. Uczniowie programują roboty Ozoboty za pomocą sekwencji kolorów, poznają także podstawy programowania za pomocą języka Scratch Junior.
Projekt edukacyjny ,, Przez Polskę na ludowo” realizowany jest roku szkolnym 2020/ 2021 w klasie 1a i 1c pod kierunkiem p. Katarzyny Roszkowskiej- Czarneckiej i p. Irminy Dziekańskiej. Porusza on tematykę folkloru naszego pięknego kraju. Uczniowie co miesiąc poznają inny region. Celem projektu jest przybliżenie uczniom informacji o regionach Polski ,strojach ludowych , zwyczajach, tradycji danego regionu, sztuki regionalnej, kuchni, czy gwary.
Każdy uczeń prowadzi swój album do którego wkleja kolejne karty przedstawiające stroje ludowe i zdjęcia potraw z danego regionu.W sali lekcyjnej znajduje się duża mapa geograficzna Polski na której zaznaczamy region, który aktualnie poznajemy.
Projekt edukacyjny „Podążam śladami Józefa Chełmońskiego” realizowany jest w świetlicy szkolnej w bieżącym roku szkolnym. Opiekę nad projektem sprawują p. Ewa Brzezińska oraz p. Aleksandra Lipka.
Celem projektu jest przybliżenie uczniom sylwetki i twórczości malarza Józefa Chełmońskiego. Chętni uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych oraz wykonywali prace plastyczne inspirowane dziełami artysty. Prace zaprezentowane będą w przestrzeni publicznej naszego miasta oraz na stronie internetowej naszej szkoły.
Gratulujemy pięknych dzieł uczestnikom projektu oraz ciekawego pomysłu organizatorkom.
W projekcie edukacyjnym „ Meet my class” , prowadzonym przez p. Agnieszkę Jasińską- Ciszewską uczestniczą uczniowie klas 4-8. Celem projektu jest umożliwienie uczniom nawiązania kontaktu z rówieśnikami z innych państw, poznania innych kultur oraz stworzenie naturalnego środowiska do porozumiewania się w języku angielskim.
Podczas trwania projektu uczniowie spotykają się cyklicznie ze swoimi rówieśnikami z innych państw, aby rozmawiać, dzielić się informacjami o swoich krajach czy pracować nad wspólnym tematem. Poznają się poprzez prezentowanie informacji o sobie, swojej ojczyźnie, szkołach, w których się uczą . Uczestnicy projektu opowiadają o swoich zainteresowaniach, zajęciach dodatkowych, aby dostrzec podobieństwa i różnice oraz zrozumieć, ile wspólnego mają ze sobą dzieci z różnych krajów.
Projekt ma nie tylko charakter edukacyjny, ale i wychowawczy- uczy otwartości na inne kultury oraz tolerancji.
W roku szkolnym 2020/2021 klasy 1-3 przystąpiły do drugiej edycji projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas młodszych pt.: „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
Celem projektu jest rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, integracja zespołu klasowego, wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.
Postacią przewodnią drugiej edycji projektu jest mała chmurka Tosia, która ukazuje dzieciom nurtujące ją problemy, związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęca uczniów do rozwiązania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej.
Projekt czytelniczy zachęca również do działań w środowisku przyrodniczym. Uczniowie klasy 3d wokół dębu, po lekturze książki „Drzewo życzeń”.
W drugim semestrze roku szkolnego 2020/2021 klasa 3c pod kierunkiem p. Renaty Nowakowskiej rozpoczęła przygodę z ekonomią, przystępując do programu „Finanse mają się zgadzać czyli ekonomia i finanse dla dzieci i młodzieży”. Program ten powstał we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim. Jego celem jest wprowadzenie dzieci do trudnego świata finansów oraz wyjaśnienie, na czym ten świat właściwie polega. Uczniowie, po obejrzeniu krótkich filmów, mają możliwość dyskusji, podzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z daną tematyką. Dzięki filmom dzieci dowiadują się na co zwracać uwagę wydając własne pieniądze, po co płacimy podatki, jak kupować z głową oraz dlaczego warto oszczędzać.
Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” prowadzony jest w grupie 0b, pod kierunkiem p. Marioli Młynarskiej. Głównym celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród młodszych dzieci, poprzez realizację następujących modułów:
Pani Ewa Brzezińska jest pomysłodawczynią projektu ,,Pocztówkowa świetlica. Podróże po Polsce z patronem szkoły” skierowanego do uczniów z klas I-III. Celem projektu jest ukazanie wagi tradycyjnej korespondencji, przybliżenie osoby patrona szkoły oraz nawiązanie kontaktu za pomocą ,,wymiany pocztówkowej”’ z innymi szkołami w każdym województwie naszego kraju, których patronem jest Henryk Sienkiewicz.
W roku szkolnym 2020/21 została rozpoczęta innowacja pedagogiczna, w której biorą udział klasy 1-3 i 4-7. Opieką i prowadzeniem tej innowacji zajmują się nauczyciele wychowania fizycznego Anna Pilipiuk, Anna Gutkowska i Artur Karczewski oraz chętni uczniowie z klas ósmych.
Celem tej innowacji jest nauka udzielania pierwszej pomocy, znajomość zasad bezpieczeństwa i wiedza na temat reagowania w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu. Jest to nieodzowny element edukacji od najmłodszych lat. Na zajęciach wyposażymy uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, rozwiniemy u nich gotowość do niesienia pomocy innym oraz potrzebę dbania o własne bezpieczeństwo.
Innowacja rozpoczęta w roku szkolnym 2020/2021 będzie kontynuowana cały rok szkolny 2021/2022. Zajęcia odbywać się będą kilka razy w miesiącu.
W nowym roku szkolnym zostały wznowione warsztaty pierwszej pomocy. Uczniowie klasy 1a i 2b uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Panią Annę Pilipiuk oraz starsze uczennice.