Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest to ogólnopolski program skierowany do szkół podstawowych. Dzięki rządowemu dofinansowaniu zakupu nowoczesnego wyposażenia, uczniowie szkół podstawowych mogą rozwijać swoją kreatywność oraz poszerzać kompetencje techniczne w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz innych form rozwijania umiejętności. Inauguracja programu odbyła się w 2021 roku.
Dowiedz się więcej: https://www.gov.pl/web/laboratoria
TU znajdziesz pomysły na lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W NASZEJ SZKOLE
ROK SZKOLNY 2022/2023
Laboratoria Przyszłości to największy program edukacyjno-technologiczny realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem tej inicjatywy jest rozwijanie u uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
W ramach Programu nasza placówka otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród
dzieci i młodzieży podczas różnych zajęć edukacyjnych oraz w ramach zajęć dodatkowych zarówno rozwijających jak i uzupełniających.
Informacja o zakupionym sprzęcie znajduje się TUTAJ
Szkolnym koordynatorem programu Laboratoria Przyszłości jest p. Adrian Pietrzak.
Nasza szkoła przystąpiła do programu w roku szkolnym 2022/2023.
„MAGIA” DŁUGOPISÓW 3D
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wiele pomocy dydaktycznych, dzięki którym nasi uczniowie mogą się uczyć i zdobywać umiejętności poprzez eksperymentowanie. Lekcje są bardziej atrakcyjne, angażujące uczniów oraz sprzyjające odkrywaniu talentów i rozwijaniu zainteresowań. Pomoce te wykorzystujemy nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale także dodatkowych. Ogromną popularnością cieszą się długopisy 3D, które poprzez zabawę uczą precyzji, koncentracji, pobudzają kreatywność i wyobraźnię przestrzenną. Zaczęła się zima, spadł śnieg, a uczniowie trzeciej klasy podczas zajęć dodatkowych w ramach programu Laboratoria Przyszłości tworzyli śnieżynki, używając do tego długopisów 3D. Zadanie nie było proste, bo delikatne płatki śniegu wymagają dużo cierpliwości i precyzji. Uczniowie po raz pierwszy korzystali z długopisów 3D, ale okazało się, że nie jest to takie trudne. Powstały piękne śnieżynki, a to dopiero początek naszych zimowych dekoracji.
Długopisy 3D posłużyły uczniom klas młodszych do wykonania pięknych serduszek, którymi ozdobili upominki przygotowane z okazji Dnia Babci.
WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ
Do wirtualnych podróży służą gogle VR. Dzięki nim można bez wychodzenia z sali lekcyjnej udać się do różnych części świata, podróżować w czasie a nawet dokonać penetracji kosmosu. Taka forma nauki przynosi wiele korzyści naszym uczniom, gdyż jest atrakcyjna, wielozmysłowa i nowoczesna. Uczniowie zakładając gogle VR nie mają poczucia obowiązku ani przymusu z tego powodu chłoną wiadomości naturalnie i z przyjemnością. Korzystanie na zajęciach z wirtualnej rzeczywistości sprzyja również rozwijaniu myślenia przestrzennego.
WYDRUKI 3D
16 grudnia 2022 klasa 5a uczestniczyła w warsztatach online. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się jak zaprojektować i wydrukować szopkę bożonarodzeniową w 3D z mikrokontrolerem. Do tego jak ożywić szopkę sterowanymi światełkami i odtwarzaniem kolęd oraz ruchomą gwiazdą betlejemską. Drukarka 3D to narzędzie do świetnej zabawy i nauki. Modele 3D pobrane z Internetu, przygotowane do wydruku oraz wydrukowane na drukarce 3D Zortrax M200 Plus.
PHOTONY UCZĄ I BAWIĄ
W dniu Międzynarodowego Dnia Lego, 27 stycznia, uczniowie klas młodszych podczas zajęć kółka rozwijającego logiczne myślenie poznawali Photony, które otrzymaliśmy w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zadaniem dzieci było zaprogramować roboty tak, aby omijając przeszkody odwiedziły wszystkie miejsca, w których zostały ułożone obrazki klocków Lego. Robot miał także zmienić kolor, a na końcu trasy wydać okrzyk radości. Uczniowie poradzili sobie świetnie – rosną przyszli programiści.
WYKORZYSTANIE SPRZĘTU DO REJESTROWANIA I OBRÓBKI OBRAZU I DŹWIĘKU
W ramach programu nasza szkoła otrzymała nowy sprzęt, dzięki któremu uczniowie mogą rozwijać praktyczne umiejętności i poszerzać swoją wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii. Sprzęt nagłaśniający, kamera z gimbalem, aparat fotograficzny i green screen wykorzystywane są do uwieczniania różnych uroczystości szkolnych, wycieczek, wyjść, konkursów oraz do nauki obróbki i zabawy obrazem.